Ting skjer!

For å være ærlig, hadde jeg helt glemt denne bloggen. Det skal jeg prøve å bøte på nå!

Siden sist har jeg vært veldig fokusert på arbeidet med min fordypningsoppgave i sosiolingvistikk. Siden jeg tok VALG140 Innføring i feministisk teori og kjønnsforskning i vår, har jeg vært veldig klar på at jeg ville skrive noe med et kjønnsaspekt. Problemstillingen ble til slutt «Er språk en definisjonsfaktor når det gjelder forståelsen av normative kjønnsroller? Har ordene mistet sin makt, eller har de fått nytt innhold?».

Takket være vikartimer ved en skole i Stavanger, fikk jeg mulighet til å bruke elever fra samme skole i undersøkelsen min. Først utførte jeg en spørreundersøkelse på alle tre klassetrinn (8., 9. og 10.), og 8 jenter ble spurt om de ville bli intervjuet videre. Informatene ble plukket ut på bakgrunn av deres spørreskjema.

Arbeidet med oppgaven har vært veldig givende! Siden det kanskje er noen som leser denne bloggen, og ønsker å lese den, kan den lastes ned her!

Videre kan jeg si at Ingvil Hellstrand og Wencke Mühleisen ved Nettverk for Kjønnsforskning ved UiS har anbefalt meg å skrive oppgaven om til en kronikk, og jeg har allerede overskriften klar: Horer, kose-bitcher og andre jenter. Jeg satser på å begynne på det arbeidet neste uke, for da er det juleferie fra studiene. Siste eksamen er i morgen, og så lenge den bestås, er jeg meget fornøyd!

Legg igjen en kommentar

