Literacy – herregud!

Etter innlegget jeg skrev tidligere i dag, angående problemstilling og slikt, bestemte jeg meg for å kikke litt gjennom boken vi har hatt som pensum, samt lete litt rundt på nettet. Jeg er ikke nærmere noen problemstilling, men jeg tenker litt i disse baner; blogging kan ses på som både literacy event og literacy practice*, (om noen kan gi meg en enkel og grei definisjon på literacy event og literacy practice, som faktisk skiller de to fra hverandre, hadde jeg blitt glad), ikke sant? Så, ser vi på blogging som en literacy event, inngår det i vår daglige møter med det skrevne ord. Ser vi på blogging som en literacy practice er det mer hvordan blogsamfunnet har et felles kulturelt mønster å anvende literacy på. Om jeg har forstått det rett. Uansett, jeg satt og skrev ned et par stikkord for hva jeg kan skrive oppgave om, deriblant.

  • Do women dominate the blogosphere? If so, how?
  • Blogging as a literacy practice
  • Writing is cool: how kids develop literacy through blogging/using the internet
  • Everyone can be a writer: blogging develops literacy

Men så tenker jeg litt mer, og sjekker litt på nett om hva Cultural Literacy er. Det er jo også interessant! Hvordan blog communities oppstår. Men, ja… vet ikke om det er helt innen det emnet omhandler, da. Tenker litt på dette med å skrive om blogging som en cultural literacy, hvor en finner alt fra politiske blogger til blogger som omhandler hva man hadde til middag, liksom. Always logged on: blogging everyday life?

Alt dette er bare tanker som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. En annen interessant innfallsvinkel er om kvinner har «lettere» for å blogge om flere emner enn menn? Lager kvinner blogger som er mer «personlige» i så måte at en kan blogge om sitt interesseområde og strikking, liksom, hvor menn er mer «kliniske» og holder seg til deres emne. Hmm… Det kan funke. Spørsmålet da blir om en slik oppgave omhandler literacy.

* Jeg har slitt litt med å forstå forskjellen på de to begrepene. Literacy beskriver literacy event som «particular activities where litercy has a role; they may be regular repeated activities.» og literacy practice som «the general cultural ways of utilizing literacy which people draw upon in a literacy event».

Legg igjen en kommentar

