Literacy – herregud, del 2

I dag hadde jeg første veiledning, og uten å komme frem til en konkret problemstilling virket det som om han syntes det å forske på blogging var en god idé og noe han gledet seg til å lese. Veileder anslås til å være i midten av 60-årene, og innrømmer selv at han ikke vet mye om blogging. Et av hans oppgaveforslag var «The use of face book and chat rooms», hvilket sier noe om «hvor han er i terrenget», på flere måter.

Vi ble enige om at jeg nå skal lete opp litteratur (jeg venter i spenning på  Jill Walker Rettberg‘s Blogging, som Capris sier ble postet  dag – endelig!), samt et par bøker jeg kjøpte brukt over Amazon, deriblant Convergence Culture og The Weblog Handbook: Practical Advice on Creating and Maintaining Your Blog. Dersom du, kjære leser, har noen tips til bøker eller nettsider jeg burde lese for innføring i bloggingens historie eller andre relevanter emner, er det bare å melde fra i en kommentar. All hjelp mottas med takk! 🙂 First draft skal være inne om en måneds tid, om jeg ikke husker feil, så jeg må ha en statement eller en problemstilling jeg ønsker å arbeide videre med innen da, samt introduksjon og metodebruk. Veileder tente også på alle plugger da jeg nevnte hvordan jeg tenker på å opprette en blog spesielt for denne oppgaven.

I kveld har jeg vært på Feministisk Forskningskafé i regi av Nettverk for Kjønnsforskning ved Universitetet i Stavanger. Ingvil Hellstrand holdt foredrag om kjønn i science fiction. Noe av foredraget så jeg i slutten av november, på STING 2008, som jeg har blogget litt om tidligere, men med utvidelsen var det fortsatt spennende. Ingvil må også gratuleres med stipediat i nettverket! Gleder meg til å høre mer om forskningen hennes.

Angående nettverk og blogging og slikt; Ingvil syntes å mene at forskning på blogging var en kjempeidé, og i morgen under nettverkslunsjen (kl.12.00, hver onsdag, i kantinen i Kjølv Egelandshus, UiS; kom dersom du studerer/arbeider ved UiS!) skal hun tipse meg om en kvinne som forsker på det samme… skriver om det… har peiling? Litt uvisst i øyeblikket.


2 kommentarer om “Literacy – herregud, del 2

    1. Tusen takk for kommentar! 🙂

      Sjekket nettopp postkassen, men postmannen har ikke vært her ennå. Gleder meg til å ta fatt på lesingen 🙂

Legg igjen en kommentar

